Naar Ribeauvillé
65
Indicatie Utrecht-start route: 600 km
Indicatie Antwerpen-start route: 500 km
Dit is de inrijdroute van onze Elzas-Vogezenreis
Ribeauvillé-Nantua
398
Van de Elzas naar de Jura. De etappe start met wegen langs wijnvelden, kleurige dorpen en door bossen. Veelal rustige slingerwegen. Daarna pak je een stuk snelweg richting de Jura. Via een landelijk traject koers je richting Ornans waar je een prima stopje kunt maken bij een restaurant aan de oever van de rivier. Je vervolgt je weg door de Vallée de la Loue langs fotogeniek Lots en een mooie kloof. Vervolgens slinger je door de wintersportregio van de Jura. Een hoogvlakte op zo’n 1100 meter compleet met skischans, huskyfarms en skidorpen die er buiten het skiseizoen wat verloren bij liggen. Einddoel is het hotel aan het grote meer van Nantua, waar je een drankje kunt drinken aan het water.
Nantua- Sainte Enimie
395
Van de Jura naar de Cevennen. Je verlaat Nantua langs het meer. Daarna volgt een snelwegtraject richting Lyon. Na zo’n 2,5 uur laat je de drukte achter je en kun je pauzeren in een gezellig dorpje op het platteland. Je gaat via prettig doorgaande wegen naar het piepkleine maar mooie dorpje Pradelles. De route leidt je door het oude centrum, onder de stadspoort door. Op het pleintje bij de fontein zit een leuk restaurantje met ijs, crêpes en hartige happen.
Het laatste traject is door het nationaal park Cevennen en de Gorges du Tarn. Een indrukwekkend landschap met diepe kloven en mooie vergezichten; heerlijk sturen, prachtig kijken! De verblijfplaats is al even aantrekkelijk; het schilderachtige middeleeuwse dorpje Sainte Enimie.
Sainte Enimie-Vielha
419
Van de Cevennen naar Spanje. Andermaal de Gorges du Tarn richting Millau met de indrukwekkende brug. De route gaat onder de brug door, je hebt meer dan genoeg gelegenheid voor een foto van het bijna 2500 meter lange, ingenieuze bouwwerk. De hoogste pijler is met 343 meter zelfs iets hoger dan de Eifeltoren. Je laat de Tarn nog niet los, maar blijft de rivier volgen via een smalle, heel rustige weg. Veel groen, kleine dorpjes, een enkele auberge en leuke picknickplaatsen. Tunneltjes, soms erg donker, door de bergen en bruggetjes die je van de ene kant van de Tarn naar de andere kant leiden. Natuurlijk nog een late lunch in deze mooie ambiance. Het snelwegtraject zit hier in de namiddag. Aansluitend koers je over een vlotte doorgaande weg naar Vielha, net over de Franse grens.
Vielha A
290
Je klimt op naar 2100 meter, de wintersportregio van Val d’Arran. Een weg met ruime bochten. In het skigebied Baqueira zijn alle hotels en liften met zomerreces. De bergen zijn nu voor de koeien en paarden die langs de weg grazen. Je maakt een prachtig ommetje langs een mooi stuwmeer, een oase van rust. Je rijdt dicht langs de oever en via de stuwdam weer terug naar de doorgaande weg. Dan sla je af voor een fantastisch stuurfeest, 35 kilometer bochten en goed asfalt. Tijd voor een verlate lunch, de Spaanse flow, waarna je de route afmaakt via fijne bredere wegen.
Vielha B
280
Een rondje machtig sturen en prachtige vergezichten. Je volgt de rivier, met aan weerszijden indrukwekkende rotsen. De koffiepauze is in het fraaie bergdorpje Roda de Isabena, hoog gelegen op de berg met vanzelfsprekend weids uitzicht over het dal. Isabena heeft een imposante Romeinse kathedraal en een mooie serene kloostertuin. Daarna koers je verder over bijna verlaten wegen met fenomenaal uitzicht op de vallei en de besneeuwde bergtoppen. Wat een landschap, wat een overmacht aan bergen en altijd maar die roofvogels die boven de bergtoppen cirkelen. Op het marktplein van Tremp kun je een restaurantje uitzoeken voor de lunch waarna je je weg vervolgt langs de roodgekleurde rotsen, akkers en soms kleine wegen door het groen voor de eindspurt via de wintersportregio naar Vielha.
Vielha C
265
De route start met een vlot doorgaande weg met lange bochten. Dan rijd je een smalle kloof in, de rotswanden tornen hoog boven je uit. Je vervolgt met een doorgaande weg naar het prachtige middeleeuwse centrum van Ainsa. De entree via de citadel leidt je naar het grote vierkante Plaza Mayor met arcades, restaurantjes en winkeltjes. Maak ook eens een wandeling door de straatjes en langs het kerkje. De weg vervolgt richting Bielsa langs de rio Cinca. Je kunt stoppen bij verlaten tunneltjes van de oude weg naar Bielsa, leuk om even te kijken. Als je je zwemspullen meeneemt kun je in de rivier afkoelen. Dan kom je aan Franse zijde en maak je via de nodige haarspeldbochten een fikse afdaling. Via de Col de Peyresourde, die al vanaf 1910 met regelmaat is opgenomen in een etappe van de Tour de France, rijd je naar Bagneres de Luchon, bekend van de thermale baden en slinger je weer terug naar Spanje.
Vielha-Ochagavia
300
Van oost naar west over de bekende cols van de 1e en hors categorie. Zoals de Aspin, een groene pas met een smaller wegdek. Dan een lange aanloop naar de fantastische Tourmalet. Je deelt de weg met schapen en uiteraard veel wielrenners. Het is een prachtige klim. Op de top kun je prima lunchen en genieten van het uitzicht. De afdaling gaat over nieuw, snaarstrak asfalt, je volgt de rivier die in 2013 ver buiten z’n oevers trad en hele stukken van het wegdek wegspoelde. Op naar de Col d'Aubisque. Je rijdt dicht langs de bergwand door veel tunneltjes, een mooi traject. Na een welverdiende pauze worden de cols wat lager en groener. Je rolt vanzelf Spanje weer binnen. Einddoel is Ochagavia, de uitvalsbasis voor de komende dagen.