1. Je bent hier:
  2. home
  3. individuele reizen
  4. pyreneeen
  5. motorroutes pyreneeën

Motorroutes Pyreneeën

Naar Vielha

62

Indicatie Utrecht-start route: 1245 km
Indicatie Antwerpen-start route: 1115 km

Een traject dat je begeleidt vanaf de Franse snelweg A64 in het zuiden naar Vielha in de Spaanse Pyreneeën. Een vlot doorgaande weg die je eigenlijk blijft volgen tot aan de Spaanse grens. De laatste 25 kilometer gaan over Spaans grondgebied, je hebt de bestemming voor deel één van je Pyreneeën-avontuur bereikt.
Combineer je deze reis met het aan- en uitrijden via Frankrijk, dan koers je in een aantal dagen ontspannen richting de Pyreneeën.

Vielha A

290

Je klimt op naar 2100 meter, de wintersportregio van Val d’Arran. Een weg met ruime bochten. In het skigebied Baqueira zijn alle hotels en liften met zomerreces. De bergen zijn nu voor de koeien en paarden die langs de weg grazen. Je maakt een prachtig ommetje langs een mooi stuwmeer, een oase van rust. Je rijdt dicht langs de oever en via de stuwdam weer terug naar de doorgaande weg. Dan sla je af voor een fantastisch stuurfeest, 35 kilometer bochten en goed asfalt. Tijd voor een verlate lunch, de Spaanse flow, waarna je de route afmaakt via fijne bredere wegen.

Vielha B

280

Een rondje machtig sturen en prachtige vergezichten. Je volgt de rivier, met aan weerszijden indrukwekkende rotsen. De koffiepauze is in het fraaie bergdorpje Roda de Isabena, hooggelegen op de berg met vanzelfsprekend weids uitzicht over het dal. Isabena heeft een imposante Romeinse kathedraal en een mooie serene kloostertuin. Daarna koers je verder over bijna verlaten wegen met fenomenaal uitzicht op de vallei en de besneeuwde bergtoppen. Wat een landschap, wat een overmacht aan bergen en altijd maar die roofvogels die boven de bergtoppen cirkelen. Op het marktplein van Tremp kun je een restaurantje uitzoeken voor de lunch waarna je je weg vervolgt langs de roodgekleurde rotsen, akkers en soms kleine wegen door het groen voor de eindspurt via de wintersportregio naar Vielha.

Vielha C

265

De route start met een vlot doorgaande weg met lange bochten. Dan rijd je een smalle kloof in, de rotswanden tornen hoog boven je uit. Je vervolgt met een doorgaande weg naar het prachtige middeleeuwse centrum van Ainsa. De entree via de citadel leidt je naar het grote vierkante Plaza Mayor met arcades, restaurantjes en winkeltjes. Maak ook eens een wandeling door de straatjes en langs het kerkje. De weg vervolgt richting Bielsa langs de rio Cinca. Je kunt stoppen bij verlaten tunneltjes van de oude weg naar Bielsa, leuk om even te kijken. Als je je zwemspullen meeneemt kun je in de rivier afkoelen. Dan kom je aan Franse zijde en maak je via de nodige haarspeldbochten een fikse afdaling. Via de Col de Peyresourde, die al vanaf 1910 met regelmaat is opgenomen in een etappe van de Tour de France, rijd je naar Bagneres de Luchon, bekend van de thermale baden en slinger je weer terug naar Spanje.

Vielha-Ochagavia

300

Van oost naar west over de bekende cols van de 1e en hors categorie. Zoals de Aspin, een groene pas met een smaller wegdek. Dan een lange aanloop naar de fantastische Tourmalet. Je deelt de weg met schapen en uiteraard veel wielrenners. Het is een prachtige klim. Op de top kun je prima lunchen en genieten van het uitzicht. De afdaling gaat over nieuw, snaarstrak asfalt, je volgt de rivier die in 2013 ver buiten z’n oevers trad en hele stukken van het wegdek wegspoelde. Op naar de Col d'Aubisque. Je rijdt dicht langs de bergwand door veel tunneltjes, een mooi traject. Na een welverdiende pauze worden de cols wat lager en groener. Je rolt vanzelf Spanje weer binnen. Einddoel is Ochagavia, de uitvalsbasis voor de komende dagen.

Ochagavia A

240

Je hebt 8 kilometer om wakker te worden, daarna beginnen de bochten en die houden niet meer op. De Col de la Pierre tussen Spanje en Frankrijk is prachtig om te rijden en te kijken. Dan een landelijk traject richting het kleurige vestingstadje St. Jean Pied de Porte. Veel drukte en gezelligheid, toeristische winkeltjes, geplaveide straatjes en genoeg restaurants om uit te kiezen. Via de nodige bochten koers je naar het druk bezochte bedevaartsplaatsje Roncesvalles, waar veel pelgrims onderweg naar Santiago de Compostella een tussenstop maken. Maar jij gaat niet naar Santiago, maar gewoon verder met lange bochten. Een rustige weg rond een groot stuwmeer. Je sluit de dag af met een hele serie pittige bochten van de Valle de Roncal, leef je uit!

Ochagavia B

250

De route gaat richting de groene dalen van Anso en Hecho. Alweer een prachtige omgeving met grillige rotspieken. Het is kijken of sturen, beide is teveel. Je waant je even op een ware racebaan. Daarna rechtuit, hier kun je even om je heen kijken. Je neemt zelfs wat afstand van de Pyreneeën, maar het silhouet van de scherp getande bergen is nooit ver weg. Uiteindelijk kom je in Sos, smalle straatjes, pleintjes en poorten. Authentiek en weinig toeristische opsmuk, met wat fantasie waan je je in de 14e eeuw. Na Sos ligt er alweer een stuwmeer op je te wachten gevolgd door een “circuit traject”. In de juiste cadans naar huis.

Ochagavia C

225

Een route waar het gaat om sturen en niets dan sturen. Brede wegen, smalle wegen, korte en lange bochten. Na 70 kilometer een koffiepauze bij een klein restaurant aan het begin van een prachtige, smalle doorsteek. Veel groen en overhangende bomen. Dan even wat dorpjes richting een nieuwe col. Omhoog nog veel groen en bomen, naar beneden rijd je langs de kale bergwand en zakt gestaag weer af. Nog meer bergen en bergtoppen met restaurantjes. Kaal, ruig en mooi uitzicht. Ter afsluiting een laatste steile afdaling waarna je aansluit op de inmiddels bekende weg naar Ochagavia.

Naar huis

105

Indicatie einde route–Utrecht: 1255 km
Indicatie einde route-Antwerpen: 1228 km

Een bekende pas tot besluit richting Frankrijk. In het oude centrum van Navarreux kun je een koffiestop maken. Daarna kilometers maken richting het noorden.
Of via MoorMotor terug naar de mooie Franse Cevennen met de aan- en uitrij-optie via Frankrijk.